Kalori-Intag

some_text

Hur gör jag?

Börja uppifrån och gå nerdåt i lista. För varje måltid markerar du den kryssruta som bäst motsvarar det du ätit.Avsluta med att klicka Beräkna och resultatet visas. Har du kommit hit via "Din vikt" då har du med dig dagsbehovet, annars visas 2500 kcal som du givetvis kan ändra om du vill.

Vad som anses som liten, normal och stor portion kan ju diskuteras, men här föreslås att liten portion är ungefär en halv tallrik mat, normal - en heltallrik och stor - är att du i princip äter närmare två normalportioner. För frukost, kvälls- och mellanmål får du själv, utifrån ovanstående, avgöra vad som motsvaras av liten normal och stor är.
Syftet med den grova beräkningen är inte att få en exakt siffra på hur många Kcal du intagit, utan mer ge dig en bild av hur du ligger till med förbrukning/intag. För att få exakta siffror bör du använda kaloritabeller och nogrannt föra vad du äter och dricker under en dag. Har du problem med vikten, då ska du inte äta/dricka mer än vad du "gör av" med under en dag. Naturligtvis kan du kolla intaget för en enskild måltid om du så vill.

MÅLTIDER PORTION / VOLYM DRYCK
Frukost Liten/1 glas Normal/2 glas Stor/4 glas
Lätt (Yogurt/Gröt/Frukt) 120 240 480
Mellan (Yogurt/Gröt och Frukt/Smörgås) 200 400 800
Hotell ("Brunch") 400 800 1600
Lunch
Grönsaker (Potatis?, kryssa 140!) 35 70 140
Mjölk-Öl-Saft-Läsk 100 200 400
Magert Kött/Fläsk-Ägg-Fisk 150 300 600
Fettrikt Kött-Fläsk-Mager Korv 150 300 600
Bönor-Ris-Pasta-Pommes Frites 350 700 1400
Fettrikt Fläsk och Korv 350 700 1400
Snabb-/Färdigmat 500 1000 2000
Middag
Grönsaker (Potatis?, kryssa 140!) 35 70 140
Mjölk-Öl-Saft-Läsk 100 200 400
Magert Kött/Fläsk-Ägg-Fisk 150 300 600
Fettrikt Kött-Fläsk-Mager Korv 150 300 600
Bönor-Ris-Pasta-Pommes Frites 350 700 1400
Fettrikt Fläsk och Korv 350 700 1400
Snabb-/Färdigmat 500 1000 2000
Mellan och kvällsmål
Frukt 50 100 200
Smörgås 125 250 500
Sötsaker 175 350 700
Nötter och Snacks 500 1000 2000
Kaffebröd/Bakelser 350 700 1400

  

Ditt dagliga kaloribehov är